
Kilde: Stasiunterlagenbehörde Dresden
Læs mere om KGB-majorens tid i DDR i Welt.de
Åbent brev til Vladimir
Kære Vladimir
I går var jeg i svømmehallen i Txurdinaga i Bilbao, hvor jeg bor. Efter fem baner skulle jeg igen skifte retning (du kan kalde det en revolution). Ved et uheld kom jeg til at sparke manden bag mig i testiklerne. Jeg stoppede op, vendte mig rundt, kiggede manden direkte i svømmebrillerne og gav ham højt og klart en undskyldning:
– ¡PERDÓN!
Manden svømmede nu helt hen til mig og sagde:
– CASI ME JODAS LOS HUEVOS, ¡CABRÓN!
Jeg ved, du taler flydende tysk efter din tid som KGB-agent i Dresden, men jeg må hellere oversætte det spanske: ”Du var lige ved at smadre mine boller, din store lort!”
Derefter griber han fat i mit skridt, markerer et klem og svømmer så videre.
Jeg fortsætter også min svømmetræning (selv om jeg ikke har den samme form for maskulinitet som dig, Vladi).
Da jeg er færdig med mine baner, sidder en muskuløs, let gråhåret mand og slapper af lige foran posen med mit håndklæde og min vanddunk. Er det ham, jeg har haft lidt skærmydsler med? Svært at være helt sikker på, når han er ovenvande og uden svømmebriller og badehætte.
Forsigtigt rækker jeg armen rundt om ham og snupper posen.
Den fastholdte øjenkontakt overbeviser mig.
”Gjorde det meget ondt?” spørger jeg.
”Nej.”
”Det må du altså alligevel virkelig undskylde igen.”
Han bryder ud i et stort smil: ”I lige måde.”
Han rækker næven frem. Vi giver hånd.
Vi er voksne mennesker. Nogle af os er kommet videre, Vladimir.
Med ønsket om snarlig fred!
Først bragt på Facebook, 12. maj 2023